
Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikikacyjną?
Uczenie się, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną i jak być dobrym rozmówcą jest kluczowym krokiem do zatrudnienia najlepszych kandydatów do Twojej organizacji. Idealna rozmowa kwalifikacyjna da rozmówcy możliwość poznania firmy i rozmówcy szansę poznania kandydata. Możesz przeprowadzić efektywną rozmowę kwalifikacyjną, która pomoże Ci w zatrudnieniu najlepszego kandydata na stanowisko otwarte, przygotowując się z wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę potrzeby roli i prowadząc rozmowę kwalifikacyjną w sposób celowy. W tym artykule omawiamy wskazówki dotyczące przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej z kimś, z kim można się spotkać w celu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.
Co to jest rozmowa kwalifikacyjna?
Wiedza o tym, jak przeprowadzić z kimś rozmowę kwalifikacyjną jest ważną częścią procesu zatrudniania. Pozwala to kierownikowi ds. zatrudnienia lepiej zrozumieć treść listu motywacyjnego i życiorysu kandydata. Pytania zadawane podczas rozmowy kwalifikacyjnej pozwalają również kierownikowi ds. zatrudnienia zmierzyć zdolność kandydata do szybkiego myślenia, opisać scenariusze pracy oraz, w niektórych przypadkach, wykonać oczekiwane zadania zawodowe. Rozmowa kwalifikacyjna pozwala również kierownik zatrudniania do porównania potencjalnych kandydatów wobec siebie, aby wybrać ten, który najlepiej pasuje do potrzeb roli.
Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
Ponieważ każde pytanie zadane w rozmowie kwalifikacyjnej powinno być celowe, ważne jest, aby przygotować się z wyprzedzeniem. Możesz przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną, wykonując następujące kroki:
1. Przygotuj się na rozmowę kwalifikacyjną.
Przygotuj się na nadchodzący wywiad, oceniając stanowisko, które musisz wypełnić w firmie. Zastanów się, jakie potrzeby wypełni rola w firmie, a następnie porównaj te potrzeby z oczekiwanymi wymaganiami dotyczącymi wykształcenia, umiejętności i doświadczenia preferowanego kandydata. Ostrożnie zorganizuj te wymagania na liście, a następnie użyj ich do stworzenia pytań z wywiadu.
2. Zrozumienie procesu rozmowy kwalifikacyjnej STAR
Metoda STAR jest powszechną techniką stosowaną podczas wywiadu. Akronim STAR oznacza:
Sytuacja (Situation) : Opisać sytuację lub stojące przed nią wyzwania
Zadanie (Task) : Opisać poszczególne zadania lub wymagania.
Akcja (Action): Opisać działania podjęte w celu przezwyciężenia sytuacji lub wyzwania.
Rezultat (Result) : Opisać wynik lub wynik podjętego działania.
Wywiadowcy często używają tej metody, kiedy zadajesz im behawioralne pytanie wywiadu. Pytania te każą im opisać czas, w którym posługiwali się określonymi umiejętnościami lub przezwyciężyli wyzwanie zawodowe.
3. Opisać firmę i stanowisko rozmówcy.
Rozpocznij wywiad przedstawiając się i omawiając stanowisko z respondentem. Podaj krótką charakterystykę firmy oraz to, w jaki sposób otwarta pozycja pasuje do celów i zadań organizacji. Daje to respondentowi możliwość lepszego zrozumienia oczekiwań i odpowiedzialności na danym stanowisku.
4. Wyjaśnij proces rozmowy kwalifikacyjnej swojemu rozmówcy.
Poinformuj rozmówcę, czego może się spodziewać w trakcie procesu rozmowy, w tym jego format, spodziewaną długość i czy firma oczekuje od niego wykonania zadań związanych z pracą. Dzięki temu wywiad jest zorganizowany i wyznacza jasne cele i oczekiwania zarówno dla rozmówcy, jak i ankietera.
5. Dowiedz się o celach zawodowych rozmówcy.
Przed przejściem do pytań dotyczących konkretnych ról w wywiadzie, przydatne może być lepsze zrozumienie celów zawodowych rozmówcy. Zadaj ogólne pytania dotyczące ich zainteresowań zawodowych i dlaczego są zainteresowani stanowiskiem. Daje to możliwość zrozumienia, jakie są ich oczekiwania w zakresie rozwoju zawodowego i awansów. Pomaga to również ocenić ich zrozumienie firmy i samego stanowiska.
6. Zadaj pytania związane z pracą na danym stanowisku.
Po tym, jak zaczniesz rozumieć cele zawodowe rozmówcy, nadszedł czas na przejście do pytań dotyczących konkretnych ról. Przydatne może być wymyślenie z wyprzedzeniem listy zamierzonych pytań. Jeśli przeprowadzasz rozmowę kwalifikacyjną z wieloma kandydatami, wówczas przydatne może być również wymyślenie sposobu oceny każdego rozmówcy. Możesz ocenić ich pewność siebie i opanowanie w odpowiadaniu na pytania, ich zdolność do udzielania jasnych i zwięzłych odpowiedzi oraz to, czy odnieśli się do każdej części pytania wieloczęściowego. Możesz zdecydować się na opracowanie bardziej analitycznej klasyfikacji rubryki dla odpowiedzi na pytania techniczne w pracach inżynieryjnych lub komputerowych.
7. Zbieraj więcej informacji, zadając kolejne pytania.
Zbierz dodatkowe informacje na temat doświadczenia kandydata z pytaniami uzupełniającymi. Istnieje kilka informacji, których nie da się uzyskać poprzez bezpośrednie pytania, ale poproszenie kandydata o dalsze opisanie doświadczenia może dać ci lepszy wgląd w jego doświadczenie. Zawsze bądź gotowy do rozwinięcia pytania i użyj swojej listy pytań do wywiadu jako przewodnika, a nie ścisłego planu.
8. Pytania powitalne od rozmówcy
Idealna umowa o pracę będzie korzystna zarówno dla rozmówcy, jak i dla osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną. Upewnij się, że dajesz swojemu rozmówcy czas na zadawanie pytań dotyczących stanowiska lub firmy. Nie tylko daje im to możliwość oceny, czy stanowisko jest dla nich odpowiednie, ale także pozwala zmierzyć ich zainteresowanie i zrozumienie firmy.
9. Opisać kolejne kroki
Zamknij rozmowę kwalifikacyjną, informując kandydata o tym, czego może on oczekiwać na kolejne kroki w procesie rozmowy kwalifikacyjnej. Jest to dobry czas, aby zaoferować im informacje zwrotne na temat wywiadu. Jest to również dobry moment na poinformowanie ich o planowanym terminie obsadzenia stanowiska przez firmy. Upewnij się, że podasz im informacje o tym, kiedy mogą spodziewać się odpowiedzi i kiedy kandydat rozpocznie pracę.